Artykuł sponsorowany

Odbiór mieszkania od dewelopera krok po kroku

Odbiór mieszkania od dewelopera krok po kroku

Zdecydowaliśmy się kupić mieszkanie, wybraliśmy dewelopera i lokal z jego zasobów, jesteśmy już na finiszu i szykujemy się do jego odbioru. To bardzo istotny moment, bo sprawdzać będziemy stan faktyczny z kwestiami zawartymi w umowie deweloperskiej. Jak taki odbiór wygląda krok po kroku? Zobaczcie nasz poradnik – zapraszamy do lektury.

Odbiór techniczny lokalu to element realizacji umowy deweloperskiej podpisanej w celu sprzedaży/kupna danego mieszkania. Ma on na celu sprawdzenie jakości wykonania oraz stanu technicznego obiektu sprzedaży i wykazanie (lub nie) jego zgodności z zapisami umowy  przed właściwym przekazaniem praw do obiektu nowemu właścicielowi. Spytaliśmy eksperta firmy deweloperskiej EKOBUD o to, jak formalnie powinien przedstawiać się odbiór mieszkania.
– W myśl art. 27  tzw. ustawy deweloperskiej, czyli Ustawy z dnia 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (Dz.U. 2011 nr 232 poz. 1377), odbiór lokalu może nastąpić raz, po podpisaniu umowy deweloperskiej. Jeżeli na tym etapie stwierdzono wady techniczne w realizacji inwestycji, deweloper powinien w ciągu 14 dni odnieść się do nich (są zawarte w protokole pokontrolnym) i następnie usunąć je w ciągu 30 dni. Dopiero po usunięciu wszelkich wad i usterek powinno nastąpić techniczne odebranie mieszkania – informuje ekspert.
Niekiedy zdarza się jednak, że nim nastąpi formalny odbiór techniczny, lokatorzy przystępują już do prac wykończeniowych w lokalu. Tu także mówimy o swego rodzaju odbiorze mieszkania; dobrze więc, jeśli klauzula o takiej czynności również jest zawarta w umowie. W momencie przekazania lokalu do urządzania najlepiej jest zrobić zestawienie usterek, by uniknąć później nieporozumień przy odbiorze właściwym.

Co podlega sprawdzeniu?

Odbiór techniczny nowych mieszkań na sprzedaż w praktyce oznacza sprawdzenie, czy mieszkanie zostało wybudowane w zgodzie z przedstawionym klientowi projektem, zgodnie ze sztuką i wiedzą budowlaną, czy w mieszkaniu są zawarte w umowie, a niezbędne instalacje, media, urządzenia i jaki jest ich stan techniczny, wreszcie czy zainstalowane elementy wyposażenia spełniają określone standardy, wypełniają wymagane normy itp. W sytuacji, gdy deweloper nie dopilnował jakichś prac i odnaleźliśmy uchybienia, zgłaszamy je właśnie w momencie odbioru po to, by od firmy otrzymać produkt bez wad.

Poszczególne kroki sprawdzającego

A co konkretnie powinno ulec sprawdzeniu podczas odbioru mieszkania? Jak dobrze przeprowadzić taki odbiór? Najbezpieczniej jest w takiej sytuacji wspomóc się wiedzą i doświadczeniem wynajętego inspektora lub technika budowlanego. On właśnie sprawdzi stan naszego przyszłego lokalu. Zwróci uwagę m.in. na to, czy:
  • powierzchnia odbieranego mieszkania zgodna jest z powierzchnią deklarowaną w planach architektonicznych i zapisami umów,
  • podłogi są wypoziomowane właściwie, ściany trzymają pion, czy zachowane są kąty proste między łączeniami,
  • tynki i posadzki położone są właściwie – bez zgrubień, pęknięć, zapadnięć, śladów wilgoci, zacieków itp. usterek oraz czy zastosowano materiały zgodne ze specyfikacją,
  • punkty odbioru mediów zlokalizowane są właściwie (zgodnie z projektem/umową) i czy zachowują sprawność techniczną,
  • system wentylacji pomieszczeń zapewnia odpowiedni ciąg i ogólnie działa sprawnie,
  • drzwi i okna działają poprawnie, są zainstalowane zgodnie ze sztuką, otwierają się na właściwą stronę, pracują cicho i lekko, czy nie noszą śladów uszkodzeń,
  • zgadzają się parametry i wykonanie innych wyszczególnionych w umowie elementów oferty: komórki lokatorskiej, garażu, balkonu itp.
Weryfikacja nowego mieszkania zakończona zostaje podpisaniem protokołu zdawczo-odbiorczego, który stwierdza odbiór lokalu lub wskazuje ewentualne usterki i obliguje dewelopera do podjęcia działań naprawczych. Protokół zawierać będzie oświadczenie i numer decyzji na użytkowanie budynku, przedmiot protokołu (dane mieszkanie), szczególne informacje dotyczące stanu lokalu (uwagi, zastrzeżenia), stan techniczny poszczególnych instalacji, urządzeń i wyposażenia etc. W tej chwili następuje też przejęcie przez kupującego części dodatkowych lokalu – garażu, piwnicy itd. i utrzymanie ich oraz części wspólnych budynku. Na koniec odbiera się wszystkie klucze, piloty oraz spisuje się stan liczników. Mieszkanie jest przekazane, a jeśli pojawią się ewentualne wady ukryte – lokal ustawowo objęty jest pięcioletnią rękojmią, na mocy której ujawnione wady lokalu można zgłaszać deweloperowi do naprawy. Mieszkanie jest również objęte gwarancją, która ma swoje skutki prawne.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.