Artykuł sponsorowany

Wzmacniacz stereo - co należy o nim wiedzieć?

Wzmacniacz stereo - co należy o nim wiedzieć?

Wybór idealnie dopasowanego do naszych potrzeb wzmacniacza nie jest sprawą prostą. Przed dokonaniem zakupu warto zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat tych urządzeń. Jakie rozróżniamy ich rodzaje? Czym charakteryzują się poszczególne klasy? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć poniżej.

Jakie rodzaje wzmacniaczy stereo rozróżniamy?

Typem popularnym wśród audiofili jest wzmacniacz lampowy. Swoją nazwę zawdzięcza on lampom elektronowym, które odpowiadają za jego moc. Ten typ urządzenia powinien być skomponowany z głośnikami o wysokiej skuteczności i niskiej impedancji. Jest to rodzaj skierowany dla fanów analogowego brzmienia, więc rzadko posiada wejścia cyfrowe.

Najpopularniejszym wzmacniaczem zintegrowanym jest bez wątpienia wzmacniacz tranzystorowy. Ma on większą moc od swojego lampowego odpowiednika. Jego ogromną zaletą jest funkcjonalność. Posiada on zarówno wejścia analogowe, jak i cyfrowe, a często także radio i funkcje sieciowe. Jest to zdecydowanie najchętniej kupowany model.

Inny zintegrowany wzmacniacz stereo to typ hybrydowy. Jego budowa łączy w sobie rozwiązania zastosowane we wzmacniaczach lampowych i tranzystorowych. Składa się on z przedwzmacniacza lampowego oraz końcówki mocy w postaci tranzystora. Pozwala to na połączenie właściwości dźwiękowych obu tych typów. W tym przypadku łatwiejszy jest również dobór głośników.

Jakie rozróżniamy klasy wzmacniaczy?

Wzmacniacze posiadają kilka rodzajów klas oznaczanych literami alfabetu. Wśród nich wymienić można klasy: A, B, AB, C, D oraz G. Kategorie te informują nas o sprawności wzmacniacza, a także generowanych przez niego zniekształceniach, od których zależy czystość dźwięku. Sprawność wzmacniacza to parametr czysto fizyczny. Wskazuje ile prądu dostarczonego z zasilacza zostanie przełożone na moc.

Dla przykładu wzmacniacze klasy A odznaczają się niskimi zniekształceniami, ale jednocześnie niską sprawnością. Urządzenia z kategorii A są zdecydowanie najdroższe ze wszystkich dostępnych na rynku. Warto wiedzieć, że w ich przypadku prąd płynie przez urządzenie przez cały czas jego pracy. Podobnie jest w kwestii prądu spoczynkowego w tranzystorach lub lampach.

Innym przykładem jest wzmacniacz klasy D. Jego moc jest zazwyczaj bardzo wysoka co wynika bezpośrednio z wysokiej sprawności, która potrafi sięgać nawet 90%. Na ten moment są to najczęściej spotykane na rynku wzmacniacze zintegrowane. Ten typ urządzenia pozwala na większe pole działania w kwestii odpowiedniego doboru kolumn.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.