Artykuł sponsorowany

Na co zwrócić uwagę przy zakupie skanera?

Na co zwrócić uwagę przy zakupie skanera?

Wybór skanera stanowi nie lada wyzwanie. Na rynku istnieje wiele urządzeń skanujących, które umożliwiają przeniesienie obrazów do postaci cyfrowej. Przy wyborze konkretnego modelu należy zwrócić uwagę na jego parametry techniczne oraz możliwości użytkowe. Najważniejsze kryteria doboru skanera prezentujemy poniżej. Zapraszamy do lektury.

Rodzaj skanera – CCD czy CIS?

Według ogólnie przyjętego podziału, wyróżniamy dwa podstawowe typy skanerów – oparte na technologiach CCD oraz CIS. W urządzeniach CCD nagrzewaniu podlega lampa, która emituje światło na skanowany obiekt. Ten z kolei odbija światło i podaje przy pomocy systemu luster wprost do soczewki, skąd przekazywany jest do matrycy CCD. Skanery tego typu sprawdzają się przy drukach testowych i kolorowych fotografiach, do użytku domowego i biurowego. W skanerach z technologią CIS, podstawę działania stanowią natomiast diody LED. Dają one nieco mniej intensywne światło niż lampy w skanerach CCD. Przekłada się to na gorsze odwzorowanie głębi kolorów, cieni, detali czy przejść tonalnych. Zaletą tego typu sprzętu jest jednak niewątpliwa łatwość przenoszenia i znacząco mniejsza energochłonność.

Rozdzielczość urządzenia

Rozdzielczość wiąże się z dokładnością odwzorowywania obiektu. Zasada jest bardzo prosta – im większa rozdzielczość, tym lepiej. Wpływa ona z korzyścią na precyzję skanowania i jakość uzyskanego obrazu (przekłada się to oczywiście na rozmiar pliku zapisywanego na komputerze). Wysokość rozdzielczości, z jaką skanuje dane urządzenie, podawana jest przy pomocy dpi (dots per inch – liczba punktów, która przypada na jeden cal długości). Dla domowych zastosowań spokojnie wystarcza skaner o parametrach 601200 dpi. Dla użytku profesjonalnego możemy zaś wyszukać skanery o rozdzielczości nawet kilkukrotnie wyższej.

Głębia koloru i skala szarości

Skala szarości i głębia koloru standardowo podawane są w bitach. Przeglądając oferty popularnych sklepów ze sprzętem biurowym i domowym – takich jak renomowany sklep internetowy ZiZaKo – przekonamy się, że obecnie za standard uchodzą urządzenia skanujące posiadające parametry 16 bitów dla szarości i 32 bądź 48 bitów dla koloru. O co dokładnie tutaj chodzi? Jednobitowa głębia koloru odpowiada możliwości zapisania informacji monochromatycznej w dwóch kolorach – czarnym i białym. Im większa jest głębia kolorów urządzenia, tym więcej barw odróżnia skaner i tym lepsza jest jakość skanowanego obrazu.

Szybkość skanowania

Szybkość skanowania sprzętu zależy od wielu czynników – możliwości skanera i komputera, jakości zadanego skanu, a także zastosowanego złącza USB. Standardowy skan poglądowy powinien zostać wykonany w nie więcej niż kilkadziesiąt sekund. Usprawnione skanowanie umożliwiają podajniki dokumentów, jak też przyciski funkcyjne (stwarzają np. możliwość bezpośredniego przeformatowania skanu do PDF). Uwaga! Przy wyborze urządzenia warto sprawdzić, czy nie wykorzystuje ono portu drukarkowego. W przypadku nowoczesnych komputerów, podłączenie skanera ze złączem drukarkowym może okazać się niewykonalne.

Format dokumentów

Format ma znaczenie – większość domowych skanerów jest przystosowanych do skanowania wyłącznie standardowych dokumentów A4 (oraz mniejszych). W przypadku gdy chcemy, aby nasz skaner obsługiwał również nieco większe formaty, będziemy potrzebowali bardziej zaawansowanego urządzenia, o większej powierzchni. Przełoży się to na koszty. Dobrej jakości skanery dla biura i domu, pracujące z formatami A2 i A3, można nabyć za ok. 1000 zł.

Dodatkowe usprawnienia

Dodatkowe usprawnienia obecne w skanerze to m.in. specjalne aplikacje i programy przeznaczone do obsługi zeskanowanych plików (graficzne, do rozpoznawania tekstu i in.). Najnowsze typy urządzeń skanujących są też zaopatrzone w sloty na karty pamięci, które pozwalają na mobilne przenoszenie danych. Część modeli skanerów umożliwia również połączenie sieciowe poprzez funkcję Ethernet i Wi-Fi. Warto o tym pamiętać przed zakupem.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.